Kuidas tagab kinnisvaramaakler protsessi sujuvuse?
Kodu müümisel ja ostmisel on laual suured summad ning tehinguni viiv protsess võib kujuneda käänuliseks. ELUM Kinnisvara kutseline kinnisvaramaakler Eve Kaunis teab omast käest, kui oluline on, et sel teekonnal oleks tagatud turvalisus kogenud nõustaja näol.
Kinnisvaratehingutega käib kaasas palju emotsioone, sest tihti müüakse või üüritakse kodu, mis seostub heade mälestustega. Seda olulisem on koduomaniku jaoks, et protsess sujuks ja kinnisvara antaks headesse kätesse. “Inimesed sageli ei teagi, milliseid võimalusi pakub koostöö maakleriga. Kinnisvaramaakler on justkui arst, kes on sinu jaoks alati olemas. Ta on keegi, kes on sinuga läbi aastate ja aegade ning kes teab, milline on sinu taust ja mida sul täpselt vaja on,” rääkis ligi 20-aastase maakleritöö kogemusega Kaunis.
Isikuomadusi, mis üht head kinnisvaramaaklerit iseloomustavad, on palju – osav läbirääkija, hea suhtleja ja empaatiavõime on vaid mõned neist. Lisaks iseloomuomadustele on aga oluline, et maakler omaks teadmisi erinevatest valdkondadest, mis ühel või teisel moel kinnisvaramaailmas kohtuvad. “Ta peab olema täielik oma ala professionaal, tundma seaduseid ning end pidevalt uuendustega kursis hoidma. Suureks kasuks tulevad kindlasti ka ehitusalased baasteadmised.“
Inimesed on erinevad, kuid seadused samad
Kinnisvaramaailmas on hulgaliselt nüansse ja ilma eelteadmisteta on seal keeruline orienteeruda. “On riskantne, kui inimene hakkab ilma eriteadmisi omamata suuremahulisi tehinguid tegema. Oluline oskus on näha sammuke ette, millised on võimalikud ohud, riskid ja libastumiskohad,” tõdes Kaunis.
Kinnisvaramaakler peab teadma, kellele täpselt kinnisvara kuulub ning kas tegu on ühis– või lahusvaraga. Kas on vaja mingeid lisadokumente, mida tehingutes kontrollitakse? Maakleri sõnul tuleks üle vaadata volikirjad ja muud dokumendid, veendumaks, et need on õigesti vormistatud ning volituste sisu võimaldab täpselt selliseid tehingud teha, nagu planeeritakse. Oluline on üle vaadata ka müügilepingud, et seal oleks kokkulepitu korrektselt kirjas. “Minu praktikas on mitu korda ette tulnud, et soovitakse müüa näiteks vanematele kuulunud kinnisvara, kuid unustatakse, et enne müügitehingut on vaja pärimisprotsess läbida.”
Maakler oskab anda nõu ka kindlustust puudutavate toimingute osas. “Tundub võrdlemisi loogiline, et kodul on olemas kindlustus, kuid elu näitab, alati see nii siiski ei ole. Oluline on, et oleks olemas ka tsiviilvastutuskindlustus, mis kaitseb omanikku ka kolmandate osapoolte esitatud nõuete eest. Kinnisvara müües ei tasu aga kindlustust kiirustades, näiteks tehingupäeval lõpetada, kui kinnisvara üleandmine toimub hiljem.” Kaunise sõnul on aset leidnud juhtumeid, kus just tehingule järgnenud, kuid üleandmisele eelnenud ajaaknas leiab aset suur veeavarii või saab alguse tulekahju.
Kinnisvaramaakler kui üürisuhete neutraalne vahemees
Maakler aitab mõista ka üürisuhteid reguleeriva võlaõigusseaduse üksikasju – mis erisused on tähtajalistel ja tähtajatutel üürilepingutel ning mis alusel lepingud lõppevad. “Tihti tuleb ette näiteks olukordi, kus tähtajaline üürileping on muutunud tähtajatuks. Lisaks võib pikaajaliste lepingute puhul tekkida soov hinna tõstmiseks. Professionaalne maakler oskab anda nõu, kuidas seda õigesti teha,” rääkis ta.
Tähelepanu tasub pöörata ka puudustele. “Kui naabrid on lärmakad või neil on valjuhäälne koer, tuleb see info ka üürnikule edasi anda. Kui üürnikke sellistest puudustest ei teavita, võivad nad lõpetada ennetähtaegselt lepingu ja/või esitada nõudeid.”
Kinnisvaramaakler võtab kogu protsessi enda kanda, suhtleb huvilistega ja tutvustab kodusid. Kuna maakleritel on üldjuhul pakutavate kodude võtmed olemas, käiakse omanike nõusolekul ruume näitamas enamjaolt siis, kui neid ennast kodus ei ole. “Usaldus on siinkohal äärmiselt tähtis. Sageli on see parem, kui omanikud ruumide näitamistel ei osale, sest üldjuhul väljendavad huvilised end siis julgemalt, mis neile meeldib ning mis mitte. Vastasel juhul võib maakleril jääda saamata vajalik info, kuigi tegu võib olla lihtsasti likvideeritava probleemiga.”
Kaunise sõnul on maakler justkui neutraalne vahemees üürileandja ja üürniku vahel. “Inimesed on loonud oma kodusid hoole ja armastusega, ning ei soovita, et nende kodusid tullakse kritiseerima. Maakler võtab kogu liigse taustamüra maha ja edastab omanikule vaid vajaliku info,” sõnas ta.
Hinnastamine ja tehingutega kaasnevad pinged
Ka hinnastamine võib kujuneda keeruliseks protsessiks. Maakler on kinnisvaraturul eesliinil ja teab tänu sellele, mis täpselt turul toimub. “Tuleb ette olukordi, kus tuleb inimesi hinna osas maa peale tuua või vastupidi – näidata korteri tegelikku potentsiaali, mil vara väärtus võib olla oodatust hoopis kõrgem. Maakler toob võrdlusi sarnaste kinnisvaraobjektidega turult ja suunab hinnakujundusprotsessi.”
Kodu üürimisel on palju nüansse, mis võivad hinnakujundusel suurt rolli mängida. Näiteks on mitmeid asju, mis võivad minna puuduste alla, kuid mida omanik ehk selleks ei pea. “Näiteks võib osutuda murekohaks puuduv nõudepesumasin, mille üle omanik ise puudust ei tundnud. Iga inimene lähtub oma harjumustest ja kogemustest tulenevalt. Maakler aitab aga asju teise nurga alt näha ja teeb vastavalt vajadusele selgitustööd.”
“Head kinnisvaramaaklerit iseloomustab pingetaluvus, sest mida suuremad on summad, seda tugevamad on sageli ka osapoolte emotsioonid. Vajalik oskus on neid neutraliseerida ja inimesele toeks olla, tagamaks turvatunde ja usalduslikud suhted. Vahel ei olegi palju vaja ja piisab lihtsalt kinnitusest, et kõik on hästi, kõik on seadusega kooskõlas,” tõdes Kaunis.
Kontaktvõrgustikuta läbi ei aja
“Kontakte loome igapäevaselt me kõik. Alati teeb südame soojaks, kui ka pikaajaline klient uuesti ühendust võtab – läbi aastate kasvatakse kliendiga n-ö kokku. Kliendid teavad, et nad võivad alati helistada ja uurida, mis parasjagu turul toimub ning nõu küsida.”
Ükskõik mis küsimusi protsessi käigus ei tekiks, kuid millele maakler mingil põhjusel vastata ei oska – siin on abiks tema kontaktvõrgustik. “Pikema kogemusega kinnisvaramaakleritel on palju tutvusi, kelle juurde klienti vastavalt vajadusele suunata, alates ehitusspetsialistidest ja koristusteenuse pakkujatest kuni juristideni välja. Omanikel sageli selliseid võrgustikke ei ole,” sõnas ta.
Kontaktvõrgustikku kuuluvad ka teised maaklerid. Valdavalt ei võeta oma kolleege ja teisi maaklereid kui konkurente, vaid kui koostööpartnereid. “Konkurents tähendab minu jaoks seda, et ma pean oma turu osa kellegi teise turuosa arvelt suurendama. Mina sellistele asjadele ei keskendu, vaid võtan seda nii, et ma suurendan ja loon küllust ka koostöös kolleegidega – kõik võidavad,” tõdes Kaunis.
Igal inimesel on valida, kas ta tegeleb oma kinnisvaraga ise või otsib abi. “Valik on kliendil alati. Kui klient tahab kogu selle protsessi valutult läbi käia ja tegeleda ise oma põhitööga ja hobidega või veeta aega pere ja sõpradega, siis las maakler teeb oma tööd. Ja muidugi vali kogemustega maakler, sest just kogemus on see, mis loeb ja aitab tagada turvalisuse.”